All the King's Men, Reloaded | Harper's Magazine

Sign in to access Harper’s Magazine

Need to create a login? Want to change your email address or password? Forgot your password?

  1. Sign in to Customer Care using your account number or postal address.
  2. Select Email/Password Information.
  3. Enter your new information and click on Save My Changes.

Locked out of your account? Get help here.

Subscribers can find additional help here.

Not a subscriber? Subscribe today!

Get Access to Print and Digital for $23.99.
Subscribe for Full Access
Get Access to Print and Digital for $23.99.
[No Comment]

All the King’s Men, Reloaded


Looking into prosecutorial misconduct in Alabama in the course of the last year, I’ve had plenty of encounters with the state’s print media. The major papers in the state (three of which are owned by the same company, S.I. Newhouse’s Advance Publications—though the Newhouse family is famous for letting former local owners continue to run the show even after acquiring them) have the outward appearance of newspapers, with the requisite supply of paper, news ink and photographs. But when you look into their coverage of the Siegelman case, and of local politics generally, you quickly get the sense that there’s something extremely foul afoot. They have a very sharply focused political agenda. It not only affects their call about what is and isn’t news; it creeps right into the coverage of the news they report.

The bottom line is that these papers have an amazingly warm and cozy relationship with the current political powers-that-be in the state. I have no idea what they get out of this relationship, but on matters such as this I am far too cynical to think that they’d engage in such reputation-damaging factual contortions without very strong incentives.

No doubt you once read Robert Penn Warren’s All the King’s Men, and remember how the Kingfish managed newspapermen. Some traditions are slow to die in the Southland. And the danger is, of course, that many people down in Alabama don’t realize that what they’re getting served up as news doesn’t pass minimal professional standards. On the other hand, the other issue is all the news that the publishers suppress because they’re concerned that it will harm the powers-that-be. And that provides the Kingfish’s natural growth matrix.


The saving grace in Alabama has been the small city papers, many of which remain suitably skeptical about the reporting of their larger city colleagues, and some of which occasionally do a bit of investigative work on their own. One of the stand-outs in that group is The Montgomery Independent which has broken the political exposé story of the year. In fact, I’d say it’s the only significant exposé story, since what the Vulcan City journal offers up as exposé journalism is laughable. The Independent has caught Governor Riley in campaign finance irregularities by producing a series of incidents which suggest that Riley attempted to cover-up unlawful corporate donations as individual donations; they have also shored up the charges of corruption made by insurance executive John Goff with an extremely revealing interview with an entrepreneur named Stan Pate. Here’s the core of the story written by reporter Bob Gambacurta:

It appears that Gov. Bob Riley’s gubernatorial campaigns in 2002 and 2006 may have violated the state’s Fair Campaign Practices Act by improperly reporting the use of corporate airplanes, and improperly reporting advertising and printing donations to the campaign. In the 2006 campaign, Gov. Riley apparently failed to properly report the in-kind contributions of at least two corporate airplanes. In both cases, the aircraft used by Gov. Riley are listed as in-kind contributions from individuals and not from the corporations which actually own the airplanes.

Riley’s campaign finance reports for the 2006 campaign list in-kind contributions for transportation totaling $7,929.47 from John Saint of Mobile. Saint is listed on the Secretary of State Web site as president of a number of Alabama corporations. When asked about the in-kind contributions Saint said he did not recall when Riley may have used his company’s plane. He said: “Our plane gets used every day. A lot of charities use our plane for Angel Flights.” When asked if he had reimbursed his company for the Riley campaign’s use of the plane, he said: “I don’t recall.” He said he would have to go back and look, but it would be after the first of the year. When asked who owned the plane he said JDC Support Services, Inc. and added: “I own the company.”

Federal Aviation Administration records show that JDC Support Services, Inc. owns a Bombardier Challenger CL-600-2B16, a twin engine jet airplane. There are no aircraft registered to John Saint individually. Riley’s campaign finance reports also list a $7,350 in-kind contribution from Paul Wellborn of Cragford, Alabama, in Clay County not far from Riley’s hometown of Ashland. Wellborn is president of Wellborn Cabinet, Inc. of Ashland. The company’s Human Resources Director Ben Rosser returned a call placed to Paul Wellborn. Rosser said the company owns a King Air 350 turboprop and the plane is kept at an Anniston airport. When asked if Paul Wellborn had reimbursed the corporation for the Riley campaign’s use of the plane, he said he would have to check and would call back. When asked who owns the plane, he said: “It’s a corporate–a company plane.”

This was launched by a series of allegations by insurance executive John Goff, reported here, in which he noted that the Riley campaign had twice made use of his jet without reimbursing him for trips to Washington, D.C.

Montgomery insurance executive John W. Goff is a one-time Riley supporter who is now suing Riley, his son and others. In March and again in May 2002, Goff says he allowed Riley to use his corporate jet for two round trip campaign flights to Washington, DC. However, only one of the flights was listed on Riley’s campaign finance reports and it was listed as an in-kind contribution from Johnny Goff individually for $7,888.75. The plane Riley used was in fact owned by Goff Aviation, Inc., not by Goff individually.

In a letter to Goff, son Rob Riley, who managed both of his father’s gubernatorial campaigns, said the failure to list the second flight on campaign finance reports was an inadvertent oversight, not discovered until January 2007. However, almost a year later, the Riley campaign has yet to file an amended report correcting the oversight. In addition to failing to list the second flight, the Riley campaign listed the first flight improperly. In his letter, Rob Riley acknowledges the plane was owned by “Goff Aviation.” Riley wrote that at the time of the FCPA filing the campaign “reported the amount that was provided to us by Goff Aviation of $7,888.75 as being the correct amount for an in-kind contribution for the use of your airplane.”

In January 2007, Goff asked the campaign to reimburse him for the two flights. The Riley campaign sent Goff Aviation two checks totaling $25,000. Another former Riley supporter, who asked that his name be withheld, says Gov. Riley used his corporate jet on a number of occasions in 2002. The former supporter says the jet was used for three or four round trip flights to Washington and for an Election Day fly-around to the state’s major cities.

Goff’s account has been bolstered by statements made by Tuscaloosa developer Stan Pate, according to the second report in the Montgomery Independent.

There is an uncanny similarity between the stories told by Pate and Goff.
Pate was one of the more high-profile critics of Gov. Riley’s $1.2-billion tax increase in 2003. He poured a good deal of money into defeating the tax plan in a statewide referendum. After his tax plan was defeated, Riley moved on, the economy took a major upswing, the state’s financial crisis passed and most voters forgot about what Pate had called: “Billion dollar Bob’s big tax increase.”

By 2005, Riley was looking to mend fences with Pate. He called Pate by phone and they discussed Alabama’s future. Riley invited Pate to come visit him at the Governor’s Mansion. Then, he asked Pate to contribute $100,000 to his 2006 reelection campaign. They set a date for Pate to visit Riley in Montgomery and the call ended. Not long after the phone conversation, Pate received a visit in his Tuscaloosa office from Steve Windom, now a Montgomery lobbyist and close ally of Gov. Riley, and Twinkle Andress Cavanaugh, at the time the chairman of the Alabama Republican Party.

It quickly became apparent to Pate that Windom was there to collect the $100,000 contribution requested by Gov. Riley. It appeared to Pate that “Twinkle was just along for the ride.” According to Pate, Windom kept asking him what he wanted from the administration. Pate said he never gave Windom an answer, but that Windom kept coming back to the question: “What is it you want?”

Sure sounds suspiciously like a political shakedown to me. With an unmistakable quid pro quo. And what are the Federal prosecutors doing about this? Just guess.

Riley became governor of Alabama in 2002 following an extraordinary campaign. Windom had been his primary rival–except that, as the Independent notes, they are now curiously close and friendly for primary rivals. Presidential advisor Karl Rove was deeply involved in planning and strategizing for the Riley campaign. Billy Canary advised Windom, and then turned to support Riley. In fact, he seems to have been the glue between the two of them. Jack Abramoff and former Riley congressional staff advisor Michael Scanlon, now both convicted felons, were deeply engaged in raising money for Riley. During this period, millions of dollars from casino gambling sources were raised to support Republican causes, and a substantial part of that money appears to have flowed into Riley’s gubernatorial campaign—which was fought on a “no gambling” platform. This would have been an exposé writer’s goldmine, but the Alabama papers were curiously blind to all of this while the campaign was running, and even after it was over and bits and pieces of it poured out of Senator McCain’s investigations in Washington.

My hunch is that the heavy, unreported use of private planes that the Goff allegations turned investigators on to had something to do with these extraordinary and highly sensitive fund-raising efforts.

And what does all of this have to do with the case of former Governor Siegelman? Everything. All of this went on in connection with an effort to remove Siegelman. That effort had its first peak in the gross irregularities that marked the 2002 election that brought Riley to power, including a highly suspicious vote tabulation process in which Attorney General William Pryor intervened to obscure a probable fraud that occurred in Baldwin County. The strange post-midnight vote manipulation that occurred in Baldwin County produced a highly improbable shift of votes that suddenly reversed the results, putting Riley over the top and in the Montgomery statehouse.

The second peak in this effort occurred with the abuse of the criminal justice machinery of both the state and federal prosecutors’ offices to destroy Siegelman’s reputation and remove him as a political threat.

These steps are, taken cumulatively, not an attack on Don Siegelman. They were an effort to obliterate the state’s democratic process. And they were pulled off with remarkable aplomb and with considerable cover, courtesy of a mass market print media which failed miserably in its duty of critical inquiry.

Bob Martin, who opposed Siegelman’s reelection, but has continued to ask penetrating questions about the way the former governor was investigated and prosecuted, continues to be one of the real stand-outs in Alabama journalism. Martin points correctly to the issues raised in a column in the Cherokee County Post:

The question which stands out front-and-center is whether or not the listing of individuals instead of the true corporate donors was intentional, as in to bypass the legal limits on corporate donations or was just a mistake in reporting. The governor’s office would not return our telephone calls seeking a clarification and the contributors whose names were listed could not, when contacted, clarify if they had reimbursed their corporations for the expenditures.

This is a serious violation of the law on the part of the governor’s campaign if what we have uncovered cannot be refuted — just as serious as the matters for which former Gov. Don Siegelman was convicted. There are valid reasons that individual corporations are limited to $500 per election cycle and a failure to abide by the limitations under the election laws is a crime.

The governor must come clean on this and correct his campaign reports. If he doesn’t either the state attorney general or the Montgomery district attorney should take action.

One thing of which we can be certain: neither of Billy Canary’s “girls,” U.S. Attorneys Leura Canary and Alice Martin, will touch any of these irregularities. More likely they’ll use their offices and resources to obstruct any probe, as Canary contrived grand jury proceedings to intimidate Goff. And another passage from the Independent’s report on Stan Pate caught my eye:

Pate said Windom told him there were numerous ways Pate could have access and be on the home team, and that’s the way it works in Montgomery, just tell me what you want.

There’s that phrase again, “the home team.” Remember back in October Time Magazine’s Adam Zagorin spoke to Assistant U.S. Attorney Charles Niven about the allegations Lanny Young made against Senator Jeff Sessions and then-Attorney General William Pryor. Zagorin quotes Niven saying that career prosecutors were waived off–Sessions and Pryor were members of the “home team.” Bob Riley, of course, is the team captain.

And that is the way it works in Montgomery. Michael B. Mukasey made a number of promises about cleaning up the political hackery that has lodged itself inside of the Department of Justice. But he has yet to lift a finger to stop it. The Kingfish is still running the show.

More from